Tisk
Kam pro benzín? Třeba pod vesmírný koráb!

Kam pro benzín? Třeba pod vesmírný koráb!

Dagmar Šimonová | Úterý, 21. srpen 2012 |

Přidat na Seznam.cz

Jak se architekti z pražského ateliéru SAD vyrovnali se zadáním, vytvořit síť čerpacích stanic, které zaujmou svou originalitou a netradičním ztvárněním, stanou se charakteristickým a snadno zapamatovatelným symbolem konkrétní značky a náklady na jejich výstavbu přitom nepřekročí značně limitovanou výši? Originálně. Nad slovenským Matuškovem se vznáší první konstrukce, připomínající ponejvíce kosmickou loď.

Benzínové pumpy dneška

Čerpací stanice GAS, SAD architektiZajímavý nápad sítě čerpacích stanic, odlišit se na první pohled rozpoznatelnou architekturou, je hodný ocenění. Přestože některé benzínové pumpy v zahraničí jsou navrhované předními architekty, v našich končinách neustále převládá klasická struktura „krabicových“ průmyslových staveb v barvě dané firmy. Jak se ukázalo, architektonicky hodnotná budova nemusí stát desítky milionů, aby zaujala. Autorům se i přes neobvyklost konstrukce podařilo s finančními prostředky vejít mezi vytyčené mantinely.

 

Čerpací stanice GAS, SAD architektiČerpací stanice GAS, SAD architektiČerpací stanice GAS, SAD architekti

 

Každý projekt by měla předcházet analýza daného provozu

1337824346-gas-ateliersad-02-1000x666Autoři projektu, Adam Jirkal, Jerry Koza a Tomáš Kalhous, se před vytvořením prvního náčrtu zaměřili na již fungující a existující čerpací stanice a podívali se jim na zoubek. Z prostého poznání, že naprosto stačí, pokud je zastřešena oblast kolem čerpacího stojanu a cesta k pokladně, pak vymysleli koncept stojanů s kruhovým zastřešením, které vychází z jednoho bodu. Organické tvary železobetonových sloupů s hřibovými hlavicemi, které vynášejí tenkou skořepinu, pak doplnili přísně geometrickou dřevostavou kiosku.

 

Prototyp se v praxi osvědčil

02011První idea projektu vypadala jinak – původní zastřešení mělo být zhotoveno z pnuté membránové konstrukce, nakonec se ale ukázalo, že by takové řešení nebylo vhodné z hlediska žhavých výfukových plynů od velkých nákladních automobilů, navíc architekti nesehnali takovou firmu, která by zpracovala veškeré detaily podle jejich představ. I hledisko, že většina lidí chápe takové konstrukce jako dočasné, nakonec sehrálo svou roli. Proto se nakonec původní membránová konstrukce transformovala do železobetonové skořepiny.

 

Elegantní konstrukce láká už svým nasvětlením

1337824414-gas-ateliersad-04-1000x667Bednění hlavic sloupů bylo provedeno z plechových šablon, které na spodním líci zanechali charakteristické viditelné švy. Textura betonové konstrukce je umně zvýrazněna lehkým podsvícením a prstencem zářivkových světel. Zářící tenká kontura čela desky umocňuje futuristický zážitek. Protože betonová konstrukce už nepotřebuje žádné další ošetření ani dodatečné izolace, cena konstrukce zůstala i při její atypičnosti ve výši běžných nákladů.

 

Dřevostavba kiosku připomíná obří regál

04Kiosek je jedním velkým regálem pro nabízené zboží. Jednotlivé police jsou vetknuty mezi viditelné dřevěné sloupky stavby jak z interiéru, tak z exteriéru. Když je čerpací stanici potřeba uzavřít, stažené venkovní rolety skryjí i venkovní police se zbožím. Odvodnění zastřešení je řešeno vyspádováním skořepiny ke vpustím, jež vedou středem každého sloupu. Ve sloupech je ostatně pamatováno i na rozvody elektřiny pro osvětlení a odvětrání.


Líbil se Vám článek?
gotop