Dagmar Šimonová | Úterý, 06. listopad 2012 |
Ve městě Hamamatsu na západě japonské prefektury Shizuoka vybudovali architekti Atsushi Kawamoto a Mayumi Kawamoto ze studia mA-style architects zajímavou dřevostavbu, která dostala název podle netradičně zakřivené podlahy terasy. Ta se, stejně jako nalíčené řasy, ladně ohýbá směrem nahoru a poskytuje tak svým majitelům netradiční výhled do krajiny.
V lokalitě, kde byl v roce 2011 dům vystavěn, panují poměrně přísné regulativy na výstavbu, proto by se ani do budoucna neměla příliš dramaticky proměnit – i z toho důvodu se investor rozhodl právě pro tuto parcelu, odkud přes rýžové pole může pozorovat panorama nedalekých kopců.
Harmonie a volný prostor se staly hlavními prvky architektury domu
Zadavatel stavby měl na svůj dům hned několik požadavků – i přes poměrně stísněné rozměry domu chtěl prostorné a vzdušné dispozice. Z tohoto přání vznikla logicky potřeba příliš nedělit prostor a nechat ho volně plynout napříč celým domem. Druhým požadavkem byla harmonie mezi místem výstavby a samotným domem, který by se měl nerušeně začlenit do struktury lokality.
Orientace ke světovým stranám byla zvolena s ohledem na budoucí sousedy
Dům je tvořen dvěma úzkými a dlouhými hranoly, jež jsou propojené prosklenou částí s vybíhající terasou. V postraních hmotách, orientovaných na východ a západ, jsou umístěné ložnice, v prostřední části, jež je otevřená směrem k jihu a severu, se nachází společenská zóna, ve které má rodina trávit většinu času. Orientace ke světovým stranám byla zvolena vzhledem k výhledům i vzhledem k původní výstavbě, která pravděpodobně bude v budoucnu pokračovat.
Dřevo jako symbol přírodního charakteru domu i japonského stavitelství
Přestože tak program domu vypadá na první pohled velice striktně rozčleněný, opak je pravdou. Všechny místnosti jsou určitým způsobem navzájem propojeny tak, aby vytvářely netradiční a inspirativní průhledy a vzájemné vazby. Vztah mezi interiérem a exteriérem je umocněn zvláštním tvarem podlahy terasy, která dala domu své jméno. Díky jejímu zakřivení směrem vzhůru klade důraz zejména na vzdálená panoramata kopců a odpoutává tak pozornost z nejbližšího okolí celé stavby. Ve spodním podlaží pak naopak při průhledu do krajiny uhýbá.
Vzhledem k co nejbližšímu propojení domu s okolní přírodou se zdálo být ideálním materiálem pro konstrukci dřevo. To se propisuje nejen do exteriéru, ale jeho textura a vůně prostupuje i napříč interiérem a to zejména ve společenské části domu. Tam je jeho krása umocněna i bohatým prosklením stěn, jež dovoluje slunečním paprskům prostupovat dovnitř a měnit tak podobu dřevěného obložení v různých denních dobách.
FOTO: Kai Nakamura