Dana Jakoubková | Úterý, 04. únor 2020 |
Architekti byli vždy fascinováni možností zaplavit prostor přirozeným světlem a propojit interiér s okolním světem. Denní světlo je totiž nejpříjemnější, nejlevnější a pro člověka nejzdravější. Jednou ze základních myšlenek tvůrců kvalitního bydlení proto je: dát lidem slunce a světlo. A Ruud Visser a Fumi Hoshino z RV Architecture to vzali opravdu z gruntu, když na základě katalogového domu navrhli toto prosklené „prizma" l'esprit nouveau. Řečeno slovy německého architekta Heinricha Tessenowa: „Prostá koncepce není vždy nejlepší, ale to nejlepší je vždy prosté."
V Holandsku je většina realizovaných domů katalogová. Podobně jako auta se i katalogové domy prodávají v různých typech. Zvláště populárním je stodolový typ, postavený obvykle ze dřeva a s velkou sedlovou střechou.
U této dřevostavby kryje tradiční sedlová střecha dva kontrastní svazky o celkové ploše 180 metrů čtverečních: polovinu domu s plnými stěnami, do které je situována kuchyně v přízemí a ložnice s koupelnou v patře, a ohromující „skleník" otevřený až do krovu, na jehož „dně" je rozložený obývák s jídelnou. Plnou stěnu domu navíc protíná křivka dřevěné hmoty v podobě nepravidelného oválu, ve kterém je schovaná prádelna, toaleta, komora a šatna. Křivka končí jako zahradní plot, oddělující slunnou jižní terasu od vchodu a parkovacího stání pro auta.
Obr.: Mimikry - Pohled z ulice na záda dřevostavby nenaznačuje, že by se dům od svých katalogových sousedů v něčem lišil. Foto: René de Wit
Obr.: Křivka - Jediným pevným prvkem v interiéru dřevostavby je dřevěný ovál, prostupující stěnou a ukrývající potřebné zázemí. V oblině stěny oválu je vytvořená nika, která poskytla prostor pro vsazení kuchyňské linky. Schodiště instalované v jeho zákrytu tak neruší výhled ani na jednu stranu domu. Foto: René de Wit
Domy se tradičně umísťují na pozemku blíže k ulici, aby bylo zachováno maximální soukromí zahrady. V tomto případě ale nebylo možné tradici dodržet z důvodu trojúhelníkovitého tvaru pozemku. Architekti proto zvolili odlišný koncept a usazením domu doprostřed parcely získali kromě zahrady i předzahrádku. Obyvatelé dřevostavby si mohou vybrat, zda budou trávit čas v jihozápadním slunci, které ohřívá záda domu, nebo krásným výhledem na pole a lesy přes prosklenou fasádu k severovýchodu, která je tak přirozeně stíněná domem samotným a v létě se nepřehřívá, přitom dovoluje rozptýlenému světlu proniknout maximálně dovnitř.
Obr.: Čitelnost - Hřeben střechy rozděluje dřevostavbu na dvě části. Jedna je zcela otevřená do krovu, druhá zahrnuje i uzavřené patro s ložnicemi a koupelnou. Aby byl zachován i výhled do předzahrádky, dokázali se architekti oprostit od potřeby vnitřních stěn. Interiér je tak prostý dělících prvků v plné šířce deseti metrů. Foto: René de Wit
Základním stavebním prvkem „stodoly" jsou čtyři dřevěné trámy, které sedí na horní straně plných bočních stěn a na dvou vnitřních stěnách mezi ložnicemi. Mezi těmito paprsky jsou menší vaznice, což činí střechu tuhou. V prosklené polovině dřevostavby podporují střechu dva dřevěné sloupy, umístěné pod úhlem třiceti stupňů, a jedno bytelné „véčko". Sloupy jsou umístěné tak, aby co nejméně rušily výhled přes prosklené stěny.
"Vysokou úroveň přirozeného osvětlení a vizuální průhlednost udržují čisté a nepřetržité konstrukční linie."
Obr.: Kontrastní spojení - Skleněná polovina dřevostavby tvoří transparentní spojení mezi budovou a její zahradou. „Skleník" je tak lehký a transparentní, jak je to jen možné. Rozsáhlé prosklení také vytváří kontrast s masivní hmotou a patrná je i jistá spirituálnost ve vyznění celku prosklené stavby. Foto: René de Wit
Obr.: Subtilní, ale pevný - V jedné polovině domu drží nosnou konstrukci střechy plné stěny, zatímco v prosklené polovině ji podporují dřevěné, pod úhlem postavené sloupy. Kromě tří dřevěných posuvných okenních rámů je sklo instalováno přímo do konstrukce. Je vidět smysl i pro romantickou polohu domu v krajině. Foto: René de Wit
Tento článek vyšel v časopisu DŘEVO&stavby 3/2019
Objednejte si krásně vonící výtisk časopisu s kvalitními fotografiemi pouze za 85 Kč
koupit časopis
Návrh: Ruud Visser a Fumi Hoshino, RV Architecture (www.rvarchitectuur.nl)
Foto: René de Wit
Mohlo by vás zajímat:
Nejnovější články v kategorii “Návštěvy dřevostaveb”
-
V objetí lesa
Místo, kde stojí tahle moderní roubenka, navigace ještě ani nezná. Jan na nás proto čeká na návsi, aby nám zbytek cesty ukázal osobně. Mineme poslední domy, kousek jedeme mezi poli,…
-
Pohoda v srdci Orlických hor
Horská silnice mě vede dolů podél hřebene Orlických hor, těsně u hranic s Polskem, k obci s příznačným názvem Orlické Záhoří. Nebe je bez mráčku a i přes první zářijové dny je…
-
Okouzlující roubenka s kachlovými kamny v barvě chilli
Navštívit tuto okouzlující roubenku na okraji Olomouce jsme měli možnost jen v jednom pevně daném dni. Michal s Barborou totiž hodně cestují, a tak se v ní i oni zastavili v podstatě jen…
-
Jednoduše vymazlený srub
Pojem „na samotě u lesa" může mít více výkladů, tahle návštěva mu jde ale až na dřeň. Navigace vás sem dovede bezpečně, když ale zavelí, že máte odbočit z uzounké lesní cesty…