Dana Jakoubková | Pátek, 28. únor 2020 |
![Přidat na Seznam.cz](https://www.seznam.cz/media/img/add-to-seznam-button/pridat-na-seznam.png)
Atmosféra, kterou tento dům v přirozené zahradě vytváří, se dá těžko popsat. Snad by se dalo říci důvěrná, silná až idylická nebo – řečeno zjednodušeně – je esencí toho, kvůli čemu se sem člověk bude rád vracet, ať už pro náladu, inspiraci, zdraví nebo zakořenění sebe sama.
Domek stojí osamoceně v krajině holandského venkova jako neokázalý příklad toho, jak krajinu nezneužít, ale jejích předností s respektem využít. Dřevostavba nahradila zahradní chatu, jejíž základy posloužily jako výchozí půdorys jednoduchého, archetypálního domku.
Obr.: Ze severní strany je fasáda domu zcela uzavřena vertikálně usazenými břidlicovými deskami. Druhá strana je otevřena do zeleně pohyblivými dřevěnými okenicemi, jejichž lamelami lze regulovat míru slunečního svitu i výhledu. V případě potřeby mohou být uzavřeny zcela. Foto: Stijn Style Fotografie & Roel van Norel
Obr.: Idea domu pochází z tvůrčí dílny Zecc Architecten BC a interiérového designéra Roela van Norela, kteří rukou společnou dům zhmotnili. Foto: Stijn Style Fotografie & Roel van Norel
Obr.: „Umění jde za chlebem, avšak nalézá jej v řemesle," jak znělo Piepenhagenovo motto. Výsledkem v tomto případě je bezprecedentně vysoká úroveň řemeslného zpracování stavby uvnitř i vně, která je do krajiny integrována natolik přirozeně, že téměř zastírá vlastní formu. Foto: Stijn Style Fotografie & Roel van Norel
Čím déle se na dům díváte, tím více jste nakloněni prostotě, která je zcela záměrná a přitom jakoby nahodilá; jako vystřižená z učebnice o malebnu; jako scéna z plátna Augusta Piepenhagena – mistra citovosti, nostalgie a nálady. Stejně jako na jeho obrazech najdete člověka nejčastěji jen jako nepatrnou postavu ztrácející se uprostřed krajinné scenérie, ani obraz tohoto moderního domu význam člověka nepřeceňuje.
Obr.: Čelní stěna domu je osazena až po krokve čirým sklem v robustním ocelovém rámu a nabízí ten nejlepší výhled. Sedlovou střechu a komín chrání povrch z břidlice, stěny pak fasáda z červeného cedru. Foto: Stijn Style Fotografie & Roel van Norel
Obr.: Domek stojí osamoceně v krajině holandského venkova jako neokázalý příklad toho, jak krajinu nezneužít, ale jejích předností s respektem využít. Dřevostavba nahradila zahradní chatu, jejíž základy posloužily jako výchozí půdorys. Čím déle se na dům díváte, tím více jste nakloněni prostotě, která je zcela záměrná a přitom jakoby nahodilá; jako vystřižená z učebnice o malebnu; jako scéna z plátna Augusta Piepenhagena – mistra citovosti, nostalgie a nálady. Foto: Stijn Style Fotografie & Roel van Norel
Obr.: Atypické židle pochází z návrhářské dílny proslulého francouzského designéra Philippe Starcka. Foto: Stijn Style Fotografie & Roel van Norel
Líbí se mi, že tvar, rozměry, materiál ani konstrukce domu nebyly podmínkami místa koncepčně romantizovány, ale ani diktovány jen sociální funkcí stavby. Řekla bych, že byly pochopeny v souvislostech, které do sebe dokonale zapadly. Idea domu pochází z tvůrčí dílny Zecc Architecten BC a interiérového designéra Roela van Norela, kteří rukou společnou dům zhmotnili. Nábytková originalita pak nese značku světoznámého designéra Philippe Starcka. „Umění jde za chlebem, avšak nalézá jej v řemesle," jak znělo Piepenhagenovo motto.
Výsledkem v tomto případě je bezprecedentně vysoká úroveň řemeslného zpracování stavby uvnitř i vně, která je do krajiny integrována natolik přirozeně, že téměř zastírá vlastní formu.
Obyvatelé domu si ani neuvědomují „zdi", přes které jsou spojeni se zahradou. Oni obývají prostředí, žijí v obytné krajině, a to v kontextu tak širokém, jak to jen okolí dovoluje.
Obr.: Přední část dřevostavby je používána jako společenská – kuchyně, obývák a jídelna v jednom. V zadní části je umístěna ložnice. Oba prostory lze oddělit posuvnou stěnou. Nad ložnicí je pak malý entresol – mezipatro pro další nocležníky nebo sloužící jako úložný prostor. Foto: Stijn Style Fotografie & Roel van Norel
Podlahová plocha čtyřiceti čtverečních metrů je pro ně pouhým číslem, které na váze zisků a ztrát zcela postrádá význam. Takový dům nikdy na své hodnotě netratí, je nadčasový. A pocit z takového bydlení se nedá přepočítat na peníze.
Obr.: Dřevostavba stojí osamoceně v krajině holandského venkova jako neokázalý příklad toho, jak krajinu nezneužít, ale jejích předností s respektem využít. Foto: Stijn Style Fotografie & Roel van Norel
Obr.: Interiérovým bonbonkem jsou dveře těsně přiléhající k umyvadlu i sprše – prakticky koupelna ve skříni. Foto: Stijn Style Fotografie & Roel van Norel
Obr.: Christian Norbeg-Schulzt: „Architektura znamená zviditelňování genia loci a úlohou architekta je vytvářet místa naplněná významy, a tak pomáhat člověku bydlet." Foto: Stijn Style Fotografie & Roel van Norel
Ostatně jak říká proslulý norský historik a teoretik architektury Christian Norbeg-Schulzt: „Architektura znamená zviditelňování genia loci a úlohou architekta je vytvářet místa naplněná významy, a tak pomáhat člověku bydlet."
Obr.: Místo, kde se máme cítit dobře, nelze "znásilňovat". Foto: Stijn Style Fotografie & Roel van Norel
Návrh: Zecc Architecten BC (www.zecc.nl)
Vaše komentáře (2)Nejnovější články v kategorii “Návštěvy dřevostaveb”
-
I přes omezený rozpočet se architektovi podařila navrhnout skutečně povedená dřevostavba
„Já jsem stavěl barák jednou. Pravděpodobně už nikdy žádný stavět nebudu. I když jsem si tohle místo tak úplně nevybral, líbí se mi tady natolik, že odtud ani nechci."
-
Na místě starého mlýna si nechali podle typového projektu postavit prostornou patrovou dřevostavbu
Cesta na tuto návštěvu byla plná překvapení. Ač byl konec dubna, na Vysočině se sypal sníh, na Hané, kam jsem mířila, ale vládlo jaro a svítilo sluníčko. Další přišlo, když se…
-
Dechberoucí srub v obklopení vysokých hor a vodní hladiny
Potenciál místa, kde tento srub z mohutných smrkových kulatin stojí, poznáte na první pohled. Výhledy, které skýtá, totiž hned tak někde neuvidíte. Všude okolo jsou vysoké hory, hned…
-
Rozlehlá přízemní dřevostavba je velkou inspirací nejen pro ty, kteří touží po prostoru
Petr a Petra nestavěli poprvé, měli už nejen zkušenost, ale i pěkný rodinný dům. Dojíždění za koníčkem jediné dcery Aničky – westernové disciplíny na koních – však pro ně…