Dana Jakoubková | Pátek, 28. únor 2020 |
Atmosféra, kterou tento dům v přirozené zahradě vytváří, se dá těžko popsat. Snad by se dalo říci důvěrná, silná až idylická nebo – řečeno zjednodušeně – je esencí toho, kvůli čemu se sem člověk bude rád vracet, ať už pro náladu, inspiraci, zdraví nebo zakořenění sebe sama.
Domek stojí osamoceně v krajině holandského venkova jako neokázalý příklad toho, jak krajinu nezneužít, ale jejích předností s respektem využít. Dřevostavba nahradila zahradní chatu, jejíž základy posloužily jako výchozí půdorys jednoduchého, archetypálního domku.
Obr.: Ze severní strany je fasáda domu zcela uzavřena vertikálně usazenými břidlicovými deskami. Druhá strana je otevřena do zeleně pohyblivými dřevěnými okenicemi, jejichž lamelami lze regulovat míru slunečního svitu i výhledu. V případě potřeby mohou být uzavřeny zcela. Foto: Stijn Style Fotografie & Roel van Norel
Obr.: Idea domu pochází z tvůrčí dílny Zecc Architecten BC a interiérového designéra Roela van Norela, kteří rukou společnou dům zhmotnili. Foto: Stijn Style Fotografie & Roel van Norel
Obr.: „Umění jde za chlebem, avšak nalézá jej v řemesle," jak znělo Piepenhagenovo motto. Výsledkem v tomto případě je bezprecedentně vysoká úroveň řemeslného zpracování stavby uvnitř i vně, která je do krajiny integrována natolik přirozeně, že téměř zastírá vlastní formu. Foto: Stijn Style Fotografie & Roel van Norel
Čím déle se na dům díváte, tím více jste nakloněni prostotě, která je zcela záměrná a přitom jakoby nahodilá; jako vystřižená z učebnice o malebnu; jako scéna z plátna Augusta Piepenhagena – mistra citovosti, nostalgie a nálady. Stejně jako na jeho obrazech najdete člověka nejčastěji jen jako nepatrnou postavu ztrácející se uprostřed krajinné scenérie, ani obraz tohoto moderního domu význam člověka nepřeceňuje.
Obr.: Čelní stěna domu je osazena až po krokve čirým sklem v robustním ocelovém rámu a nabízí ten nejlepší výhled. Sedlovou střechu a komín chrání povrch z břidlice, stěny pak fasáda z červeného cedru. Foto: Stijn Style Fotografie & Roel van Norel
Obr.: Domek stojí osamoceně v krajině holandského venkova jako neokázalý příklad toho, jak krajinu nezneužít, ale jejích předností s respektem využít. Dřevostavba nahradila zahradní chatu, jejíž základy posloužily jako výchozí půdorys. Čím déle se na dům díváte, tím více jste nakloněni prostotě, která je zcela záměrná a přitom jakoby nahodilá; jako vystřižená z učebnice o malebnu; jako scéna z plátna Augusta Piepenhagena – mistra citovosti, nostalgie a nálady. Foto: Stijn Style Fotografie & Roel van Norel
Obr.: Atypické židle pochází z návrhářské dílny proslulého francouzského designéra Philippe Starcka. Foto: Stijn Style Fotografie & Roel van Norel
Líbí se mi, že tvar, rozměry, materiál ani konstrukce domu nebyly podmínkami místa koncepčně romantizovány, ale ani diktovány jen sociální funkcí stavby. Řekla bych, že byly pochopeny v souvislostech, které do sebe dokonale zapadly. Idea domu pochází z tvůrčí dílny Zecc Architecten BC a interiérového designéra Roela van Norela, kteří rukou společnou dům zhmotnili. Nábytková originalita pak nese značku světoznámého designéra Philippe Starcka. „Umění jde za chlebem, avšak nalézá jej v řemesle," jak znělo Piepenhagenovo motto.
Výsledkem v tomto případě je bezprecedentně vysoká úroveň řemeslného zpracování stavby uvnitř i vně, která je do krajiny integrována natolik přirozeně, že téměř zastírá vlastní formu.
Obyvatelé domu si ani neuvědomují „zdi", přes které jsou spojeni se zahradou. Oni obývají prostředí, žijí v obytné krajině, a to v kontextu tak širokém, jak to jen okolí dovoluje.
Obr.: Přední část dřevostavby je používána jako společenská – kuchyně, obývák a jídelna v jednom. V zadní části je umístěna ložnice. Oba prostory lze oddělit posuvnou stěnou. Nad ložnicí je pak malý entresol – mezipatro pro další nocležníky nebo sloužící jako úložný prostor. Foto: Stijn Style Fotografie & Roel van Norel
Podlahová plocha čtyřiceti čtverečních metrů je pro ně pouhým číslem, které na váze zisků a ztrát zcela postrádá význam. Takový dům nikdy na své hodnotě netratí, je nadčasový. A pocit z takového bydlení se nedá přepočítat na peníze.
Obr.: Dřevostavba stojí osamoceně v krajině holandského venkova jako neokázalý příklad toho, jak krajinu nezneužít, ale jejích předností s respektem využít. Foto: Stijn Style Fotografie & Roel van Norel
Obr.: Interiérovým bonbonkem jsou dveře těsně přiléhající k umyvadlu i sprše – prakticky koupelna ve skříni. Foto: Stijn Style Fotografie & Roel van Norel
Obr.: Christian Norbeg-Schulzt: „Architektura znamená zviditelňování genia loci a úlohou architekta je vytvářet místa naplněná významy, a tak pomáhat člověku bydlet." Foto: Stijn Style Fotografie & Roel van Norel
Ostatně jak říká proslulý norský historik a teoretik architektury Christian Norbeg-Schulzt: „Architektura znamená zviditelňování genia loci a úlohou architekta je vytvářet místa naplněná významy, a tak pomáhat člověku bydlet."
Obr.: Místo, kde se máme cítit dobře, nelze "znásilňovat". Foto: Stijn Style Fotografie & Roel van Norel
Návrh: Zecc Architecten BC (www.zecc.nl)
Vaše komentáře (2)Nejnovější články v kategorii “Návštěvy dřevostaveb”
-
V objetí lesa
Místo, kde stojí tahle moderní roubenka, navigace ještě ani nezná. Jan na nás proto čeká na návsi, aby nám zbytek cesty ukázal osobně. Mineme poslední domy, kousek jedeme mezi poli,…
-
Pohoda v srdci Orlických hor
Horská silnice mě vede dolů podél hřebene Orlických hor, těsně u hranic s Polskem, k obci s příznačným názvem Orlické Záhoří. Nebe je bez mráčku a i přes první zářijové dny je…
-
Okouzlující roubenka s kachlovými kamny v barvě chilli
Navštívit tuto okouzlující roubenku na okraji Olomouce jsme měli možnost jen v jednom pevně daném dni. Michal s Barborou totiž hodně cestují, a tak se v ní i oni zastavili v podstatě jen…
-
Jednoduše vymazlený srub
Pojem „na samotě u lesa" může mít více výkladů, tahle návštěva mu jde ale až na dřeň. Navigace vás sem dovede bezpečně, když ale zavelí, že máte odbočit z uzounké lesní cesty…