Co sluší roubenkám? Rozhodně kanafas

Co sluší roubenkám? Rozhodně kanafas

Redakce | Úterý, 07. únor 2023 |

Přidat na Seznam.cz

Řekne-li se kanafas, většina lidí si představí kostičku o velikosti jednoho centimetru, nejspíše bíločervenou. Látka s bohatou historií je už po mnoho generací základním pilířem při zařizování interiérů stylových chalup i moderních roubenek. Víte, co dělá kanafas kanafasem, a že kromě klasických kostiček a proužků dokáže zručný textilní návrhář vyčarovat z kanafasu netušené věci?

Z historického pohledu je kanafas barevně pruhovaná či kostkovaná tkanina, která se tkala na našem území po domácku od 18. století. Používala se převážně na ložní prádlo a oděvy, ale i jinak. K její „univerzálnosti" patří totiž i její oboustrannost – látka se tká z předem obarvených přízí, a to je právě to, co ji odlišuje od pláten jednobarevných (barvených v kuse).

DrevoaStavby.cz | Vzor-Kuba

obr.: Vzor „Kuba" se žlutou, zelenou a růžovou v útku (na režné osnově) – len. Foto: archiv Evy Jandíkové

Po odborné stránce se problematice kanafasu věnovala PhDr. Jitka Staňková, etnografka, která má ve svých článcích a v publikaci „České lidové tkaniny" jeho původ historicky doložený, včetně jeho materiálových "přestupů" z konopí (pojmenování kanafas se odvozuje od latinského „canabis" – konopí) na len, a pak do bavlny, která se používá v dnešní době na kanafas nejvíce.

Postupem času mohli výrobci zásluhou nových typů spřádání přízí tvořit stále jemnější a lehčí konstrukce tkanin, snižovala se gramáž, tkanina byla jemnější, a přitom si zachovávala stejnou pevnost. Kanafas se tak postupem času stal příjemnější na omak a snadnější na údržbu, technologie výroby, materiálové složení ale i charakter vzorování ovšem zůstal – a to je to, co dělá kanafas kanafasem.

DrevoaStavby.cz | Přírodní lněné polštářky

Foto: Na-chalupu.cz

Pruh, kostička, káro


Vzor, odborně dezén, je tvořen alespoň dvěma barvami. Jednotkou vzorování je jedna nit a střídají-li se barvy po jedné niti, vzniká melanž – při pohledu na takto tkanou látku se ve vzdálenosti půl až jednoho metru barevné body v oku slévají do jednolitého odstínu, takže látku na první pohled jako kanafas nehodnotíme, ale pořád je vyráběná stejnou technologií a chová se pak tedy z hlediska srážlivosti a jiných atributů stejně jako „klasický proužkovaný nebo kostičkovaný" kanafas.

DrevoaStavby.cz | Mačkavý vzhled kanafasu

obr.: Ležérní mačkaný vzhled lnu lze vnímat i jako jeho přednost. Zaujme především svou životností, pevností, ale i jemností a přírodní krásou. Vzhledem ke své olejnaté složce, která chrání rostlinu na poli, také odpuzuje roztoče. Foto: Na-chalupu.cz

Potřeba kombinovat nebo doplňovat výrazný vzor jednobarevnou plochou, zvláště u oděvu, si vynutila móda od osmdesátých let a poptávka u oděvářů stále stoupá. Kombinovat totiž látku obarvenou „v kuse" s látkou pestře tkanou (tedy kanafasem) není ideální. Látka, která se barví až po utkání, se projevuje jinak, proto se v případě potřeby jednobarevné plochy používají tyto minimalistické dezény, které si v sobě naopak nesou kouzlo střídání barev, měňavosti a ušlechtilosti samostatně obarveného vlákna. Dvě nitě už tvoří drobný proužek, dvě nitě v osnově a dvě nitě v útku tvoří vzor, který je známý spíš pod pojmem pepito.

Pro kanafas je však typické střídání nití ve větším množství, takže více nití, jsou-li v osnově, tvoří pruhy podélné, pokud jsou jen v útku, tvoří pruhy příčné. Při pravidelném střídá ní v obou soustavách nití vzniká kostička. Z větších pruhů je také větší kostka. Větší uvnitř členěné kostce se říká káro.

DrevoaStavby.cz | Obývací pokoj z kanafasu

obr.: Velmi hustě tkaný bavlněný kanafas utkaný v Moravských a Českých tkalcovnách je z nebělené a barvené příze, vzor je oboustranný. Je stálobarevný při praní do 60°C. Foto: Na-chalupu.cz

Z minulosti do současnosti


Široké pruhy a velké kostky se v dobách, kdy se vlákno barvilo doma, nedělaly – důvodem byla neschopnost v domácích podmínkách přízi jednolitě obarvit, a tak vzniklé „žíhání" tkalci potlačovali tím, že barvu často a různě střídali. Barvení se v druhé polovině dvacátého století ale stále zdokonalovalo, a proto zvětšení barevné plochy ve vzoru nebyl problém. Rozvíjení těchto vzorů ale bylo na přelomu století znesnadněno vývojem v technologii snování – proces se zrychlil, ale omezil rozmezí (rozpětí, velikost) raportu.

DrevoaStavby.cz | Postel v kanafastovém ošacení

obr.: Charakteristickým prvkem historického kanafasu bylo časté používání bílé (režné) barvy, která vytvářela výrazný kontrast k druhé barvě, moderní kanafas naopak pracuje s prolínáním méně kontrastních barev. Vzhledem k tomu, že se příze pro „kanafasovou tkaninu" musí předem nabarvit, vznikají finanční i časové nároky na výrobu větší než u tisku. Z ekonomických důvodů tak vzniká při výrobě tlak na omezení počtu barev, což pro designéra znamená náročnou spekulaci, jak dosáhnout žádoucího efektu. Foto: Na-chalupu.cz

Len za bavlnu


Kromě dnes nejběžnějšího bavlněného kanafasu se opět můžete setkat i s kanafasem ze lnu. Len mnoha svými užitnými vlastnostmi vítězí nad bavlnou. Navíc jeho vlákna nepotřebují při pěstování hnojit ani ošetřovat pesticidy. Vlákna lnu jsou stoprocentně recyklovatelná a rozložitelná, na jeho zpracování se také používá méně chemikálií a vody, je tudíž výrazně ekologičtější než bavlna.

Lněné látky jsou příjemně chladivé na omak, odvádí teplo a pot a dobře snáší namočení. Len je pevný a odolný materiál, navíc je vhodný i pro alergiky, neboť je hypoalergenní a antibakteriální. Len také nevytváří statickou elektřinu, nepřitahuje a nepohlcuje prach, proto se nemusí prát tak často jako bavlna. Jeho jedinou nevýhodou je vysoká mačkavost tkaniny, lněné vlákno se také nedá obarvit na tak výrazné odstíny jako bavlna, a tak jsou jeho barvy spíš tlumené a víc neutrální.

DrevoaStavby.cz | Kanafasové doplňky do kuchyně

obr. Tradiční kanafas se nehodí jen na závěsy a povlečení. Vykouzlit z něj můžete nepřeberné množství doplňků třeba do kuchyně. Pokud neholdujete šití, mnoho z nich lze už hotové objednat. Foto: Na-chalupu.cz

Slovo o návrhářkách

Eva Jandíková milovala látky už od dětství, protože se kolem nich díky rodičům často motala. Absolvovala Ateliér textilního výtvarnictví na VŠUP a záhy nastoupila do Ústředí lidové umělecké výroby na místo návrhářky kanafasu, kde měla kromě historických replik navrhovat i současný design pro tkalcovnu, která měla dvacet listových stavů, chrlících dvě stě tisíc metrů "kanafasu" ročně. Navzdory omezeným finančním možnostem vytvořila několik kolekcí, které byly oceňovány nejen výtvarnými komisemi, ale i zákazníky. Když ÚLUV v roce 1995 zavřel své brány, neutuchající poptávka po v té době už nesehnatelných vzorech Evu přesvědčila, že by se měla pustit do podnikání na vlastní pěst. A tak si založila ateliér Terej, po mnoha peripetiích našla vhodnou tkalcovnu a dál pokračuje ve vytváření svých originálních návrhů, které jsou velmi často inspirované přírodou. V posledních letech se při výrobě kanafasu odklonila od bavlny zpět ke lnu. Na živo se můžete přijít podívat do vzorkovny ateliéru Terej na Praze 8.

Eva Jandlíková
Eva Jandlíková
Foto se souhlasem: Ateliér Terej

Zora Stupňánková má ráda přírodní materiály a venkovský styl již od mládí. Když se stala „chalupářkou", vrátila se k šicímu stroji a navrhování bytového textilu. Se svým partnerem Stanislavem Baťkou vybudovala e-shop Na-chalupu.cz. Protože má svou představu o textilu ve venkovském stylu, navrhuje si vlastní bavlněné a lněné látky a zajišťuje jejich výrobu v tuzemských tkalcovnách. Hodně času věnuje vymýšlení nových výrobků a ráda si ušije jejich prototypy. Sortiment už je dnes natolik rozsáhlý, že se na výrobě podílí několik zkušených švadlenek. Významný podíl tvoří závěsy z bavlněného i lněného kanafasu „na míru". Důraz klade na ucelené kolekce od závěsů, povlečení, přes polštářky, ubrusy až po šité dekorace. Pomyslnou třešinkou na dortu je propojení vlastní keramiky s extilem, kdy se dekor Červenka a Modřenkaopakuje vytkaný v žakárské látce.

Zora Stupňánková
Zora Stupňáková
Foto se souhlasem: Na-chalupu.cz

 

AUTOR ČLÁNKU: Dagmar Česká


DrevoaStavby.cz | časopis sruby roubenky 1-2023

Tento článek vyšel v časopisu sruby&ROUBENKY 1/2023

Objednejte si krásně vonící výtisk časopisu s kvalitními fotografiemi pouze za 85 Kč

koupit časopis

 

 

 

Vaše komentáře (0)

Líbil se Vám článek?

Nejnovější články v kategorii “Design”

Více článků »

Proč jste na portále DŘEVO&stavby?

gotop