Designové kliky do vašeho bytu i dřevostavby

Designové kliky do vašeho bytu i dřevostavby

Komerční sdělení | Pátek, 27. září 2019 |

Přidat na Seznam.cz

Roman Ulich nejen hlavním designérem společnosti M&T, jediného českého výrobce designového dveřního a okenního kování, ale také držitelem prestižního ocenění Red Dot Design Award. Když však stál před více než dvaceti lety u zrodu M&T, rozhodně by jej nenapadlo, že design klik pro něj jednou bude každodenní pracovní náplní. Povídali jsme si o jeho začátcích, o tom, jak vzniká design nových klik, i o jeho pohledu na současnost a budoucnost designu dveřního kování.

Jak se od doby vzniku M&T proměnil design klik?

Velmi výrazně. Když jsme M&T zakládali, nabídka klik byl dosti jednotvárná a na většině dveří v České republice byste našli žluté lakované kliky na dlouhých mosazných štítech od italských výrobců. Na přelomu tisíciletí zájem o kování s dlouhými štíty postupně opadal a na uvolněné místo se začalo drát rozetové kování s matným stříbrným povrchem. Okolo roku 2005 se pak začal prosazovat nový a přelomový trend, který ve světě kování postupně převládl – kliky s hranatými tvary. Současnost pak charakterizuje pestrá nabídka tvarů i provedení a také rychlejší střídání jednotlivých trendů, za kterým stojí překotný technologický vývoj. Zatímco dříve bylo nutné podle návrhu nejprve vytvořit dřevěný model, jehož výroba zabrala klidně i tři měsíce, dnes se již využívá 3D tiskáren, které zhotoví model za osm hodin. Designér tak může vidět kliku hned před sebou a ověřit si například, jestli je ergonomicky v pořádku.


Co Vás přivedlo k navrhování kování?

Víceméně shoda okolností. Když jsme se rozhodli, že v M&T budeme kliky také vyrábět, neměli jsme prostředky, abychom si mohli najmout profesionálního designéra. Vše jsme tedy začali dělat sami a na mě tato role v podstatě zbyla. Zpočátku jsem přitom ani tolik neřešil samotný design – důležité bylo zejména navrhnout kliku tak, aby se dala jednoduše a levně vyrobit, bez problémů fungovala, a přitom po třech letech používání nespadla ze dveří. Návrh kliky totiž není pouze o vzhledu, jak se mnoho lidí domnívá, ale je třeba také precizně navrhnout to, co je očím skryto, a přitom stojí za spolehlivým chodem kliky, tedy její vnitřní mechanismus.


Kdy jste se začal designu věnovat naplno?

To bylo až tak o dva roky později, kdy jsme se rozhodli, že do záplavy kulatých tvarů vstoupíme s nevídanou hranatou klikou. A to již vyžadovalo, abychom se více zaměřili na design – bylo například nutné vyřešit ergonomii kliky tak, aby dobře padla do ruky. Tato snaha nakonec vedla ke vzniku kliky ENTERO, která o více než dva roky předznamenala pozdější trend hranatých tvarů a v rámci ČR nám otevřela dveře ke všem prodejcům, kteří do té doby prodávali jen italské a německé kliky. To, co se zpočátku zdálo jako nesmysl, se nakonec stalo obrovskou senzací. I po letech je pro mě tato klika srdcovou záležitostí a dodnes ji mám doma na dveřích.

entero-klika

obr.: klika ENTERO


Jak vlastně vzniká design kliky? Je to dlouhodobý proces nebo stačí jen nápad a během pár minut je klika na světě?

Mou hlavní inspirací se stávají běžné věci, které jsou součástí každodenního života. Například pro návrh novinkové kliky Industry Squelette mě inspirovaly staré ocelové mostní konstrukce z 19. století s typicky překrývajícími se vzpěrami, které jsou samozřejmě charakteristickým rysem tohoto kování. Také hodně cestuji a během svých cest postupně poznávám spoustu zajímavých tvarů, které jsou později předlohou pro tvar nové kliky. Ač to zní skoro neuvěřitelně, samotný návrh designu kliky mi někdy zabere pouze deset minut času.

Industry Squelette_nerezova_ocel_titan_chrom_mat_foto_zdroj_MT_kopie

obr.: klika Industry Squelette


Ve světě dveřního kování se pohybujete opravdu dlouho. Jak se bráníte „profesní" slepotě?

Snažím se spolupracovat s mladými designéry, kteří dovedou přijít s novými a originálními pohledy na věc, a přitom nejsou zatíženi rutinním viděním a uvažováním. Do budoucna bychom byli rádi, aby spolupráce s designéry, ale i například s architekty byla co nejčastější, protože nás vždy posune dál.


Jedním z Vašich zatím posledních projektů je také kování Rocksor, které ve spolupráci s Ing. arch. Stanislavem Fialou původně vzniklo pro Palác Národní v Praze. Jak tato spolupráce probíhala?

S ideovým návrhem tohoto kování přišel architekt Fiala, který v této realizaci naplno využíval roxorový drát nejenom jako výztuž do betonových konstrukcí, ale také jako originální dekoraci. Rozhodl se proto převést tento stavební prvek i do podoby kliky, a nás oslovil s nabídkou na výrobu. Sám kompletně navrhnul designový vzhled kliky a my jsme přišli s řešením vnitřního mechanismu. Na rozdíl od ocelového roxorového drátu je klika Rocksor vyrobena z masivní mosazi. Výsledek byl velmi zdařilý, proto jsme v roce 2018 kliku zavedli do prodeje jako součást našeho standardního sortimentu.

klika Rocksor_povrch_natural_mosaz_foto_zdroj_MT

obr.: klika Rocksor


Jaké designové trendy se prosazují ve světě kování v současnosti?

Jasným trendem je v posledních letech minimalismus. Výrobci klik se snaží vše co nejvíce zjednodušit nebo popřípadě skrýt a schovat, a tak se objevují slabší ploché rozety nebo takové, které jsou zcela zapuštěné do plochy dveří. Největším hitem jsou pak kliky, které jsou zcela bez rozet, jako například naše kování z řady MAXIMAL. Současně s tím můžeme pozorovat i postupný návrat oblých tvarů. Co se týče povrchových úprav, velmi žádaný je kvalitní černý matný povrch, který nyní můžete vidět nejen na klikách, ale i na luxusních autech, hodinkách či módních doplňcích. V současnosti se také začíná prosazovat koncept otevírání dveří bez klasické kliky.

klika-maximal-cr

obr.: klika z řady MAXIMAL


Medailonek

Roman Ulich_designer_společnosti_MT
Roman Ulich

Roman Ulich (*1971) pochází z východních Čech, kde je také sídlo společnosti M&T. Vystudoval střední průmyslovou školu strojní. Pracovní praxi získal ve firmě, která se zabývala výrobou dveří. Další důležité zkušenosti získal v zahraničí ve výrobě kování. V roce 1997 společně se svými dvěma bratry Ivem a Petrem založil společnost M&T, která se jako jediná v České republice zabývá výrobou designového dveřního a okenního kování. Ve firmě působí jako hlavní designér, ale také se stará o marketing, obchod a další provozní věci. Za kolekci MINIMAL/MAXIMAL, která vznikla podle jeho návrhu, získala společnost M&T v roce 2013 prestižní ocenění Red Dot Design Award.

DaS 5-2019
Vaše komentáře (1)

Líbil se Vám článek?

Nejnovější články v kategorii “Design”

Více článků »

Proč jste na portále DŘEVO&stavby?

gotop