Dagmar Šimonová | Pátek, 07. říjen 2011 |
Ve městě Zapallar v jihoamerické Chile vyrostl nový bytový komplex. Z hlediska dopravní infrastruktury se však stal oříškem k řešení. Město Zapallar se nachází ve zvlněné krajině a hlavní silnice spojující několik okolních měst a vesnic je zaklesnutá mezi dvě návrší. Překonat tuto frekventovanou komunikaci byl z důvodu nepřehlednosti poměrně velký problém, proto se město rozhodlo zbudovat na příhodném místě dřevěnou lávku pro pěší, v jejímž rámci jsou přes rušnou komunikaci převedeny i rozvody vody a elektřiny.
Dřevěná lávka je vynesena hlavním páteřním nosníkem
Protože město Zapallar leží velice blízko Tichému oceánu, je poměrně jasné, že se architekti nechali inspirovat přímořskou tématikou. Na konstrukci lávky použili materiály ponechané v jejich přírodním odstínu – dřevo a kov. Hlavní podélný nosník je umístěný ve středu, pod mostovkou lávky, dva vedlejší nosníky jsou umístěné po stranách. Lávka je pak spřažena kolmými nosníky, které trčí nad vlastní konstukci lávky a na kterých je umístěné zábradlí a ocelová síť, chránící chodce proti pádu.
Rybí kostra nebo rozpadlá veslice
Jemně zakřivená lávka má hned několik interpretací. Někteří ji chápou jako slavnostní vstupní bránu do města, jiní v ní vidí polorozpadlou veslici. Nejvíc však připomíná páteř a kosti lapené obří ryby, která se natahuje kolmo přes silnici. Většina komponentů byla zhotovená v Santiagu a dopravená na místo, kde se v současné době nachází. Tady byla hlavní nosná konstrukce vetknutá do připravených betonových základů a finálně zkompletovaná.
Autorem unikátní dřevěné lávky je architektonické studio Enrique Browne y Asociados Arquitectos, kteří lávku ve městě Zapallar vybudovali v roce 2008. Autorem přiložených fotografií je Enrique Browne.