Michal Babor | Pondělí, 07. prosinec 2020 |
Ať už stavíte z jakéhokoliv materiálu, v průběhu realizace může dojít a nezřídka dochází k chybám, jichž se dopustí stavební dělníci. Nemělo by se to stávat, ale chybovat je lidské. Kdo si vybral správného dodavatele, může se spolehnout na to, že chybu odstraní tak, aby dům bezvadně fungoval a stavebník byl spokojený. Postavit se čelem k vlastnímu průšvihu je totiž jedním ze znaků kvalitní, dobře fungující stavební firmy. Dokazují to i následující příklady ze stavební praxe, které řešili a vyřešili námi oslovení výrobci a dodavatelé dřevostaveb.
Komentář odborníka
Dobrý projekt znamená minimum problémů a ve finále i dobrou realizaci, proto je důležité najít si takovou firmu a a rchitekta, který to umí.
Ing. Václav Pinďák
3AE s.r.o.
Naše společnost se zabývá projekcí i realizací a potenciální problémy se snažíme řešit již v základu, tedy již při projektování domu. Jedině tak lze předejít problémům na stavbě, kde je jejich řešení mnohem komplikovanější a vede k prodlužování termínu dodávky stavby a k jejímu prodražování. To je také důvod, proč pracujeme přii projektování s 3D technologií, která umožňuje investorovi si dům projít.
Protože máme s klientem smlouvu nastavenou tak, abychom za cenu konečného díla odpovídali my, každá takováto chyba pro nás znamená ztrátu. To je motivace, která vede ke zlepšování všech procesů a k předcházení těmto problémům. Sami spolupracujeme především s lidmi, se kterými máme již zkušenost a kteří jsou ochotni pracovat v týmu dalších lidí.
Nejčastější problém tak vzniká tehdy, když se klient rozhodne pro vícepráci, kterou si dohodne s dělníkem na stavbě, ale už se o této změně nedoví nikdo z vedení realizace stavby. Vždy je důležité, aby tuto změnu dostal k rukám kompetentní člověk, který dokáže vyhodnotit veškeré souvislosti.
Například „obyčejné" přidání jedné zásuvky může v důsledku znamenat náklad několika set korun, nebo neřešitelný oříšek za několik tisíc. Cenu i řešení musí navrhnout elektrikář v koordinaci s projektantem elektra, navíc do toho bude zasahovat požadavek, aby to bylo provedeno hned, protože zítra už elektrikář bude pryč, klient je na dovolené a člověk z obchodního oddělení také. A jsme v pasti.
Zkrátka abychom eliminovali co nejvíce možných chyb, nesmíme připustit prostor pro jejich vznik a vše mít jasné a vyřešené již v projektu. Dalším aspektem zdárné realizace bez chyb jsou kvalitní řemeslníci, kteří dokážou těžit z kvalitně připravené dokumentace. Řešit problémy na stavbě je již pozdě a zatěžuje to všechny zúčastněné.
Pokud nastanou, musí se řešit komplexně. Řešení musí někdy najít architekt, jindy koordinátor, ze zkušenosti je ale nejvýhodnější, když řešení navrhne ten, koho se problém týká (například tesař), který má praktické zkušenosti, a architekt, jenž zná veškeré návaznosti.
Komentář odborníka
Představa, že by se náš klient měl nastěhovat do domu, kde mu hned od začátku něco vadí, je pro nás nepřijatelná.
Ing. Jaroslav Drda
vedoucí oddělení WOLF SYSTEM s.r.o.
Při realizaci dřevostaveb využíváme stabilní týmy montážníků a zakládáme si na tom. Těžko bych hledal chyby, kterých se dopustí. Na ostatní subdodávky pečlivě dohlížíme a troufám si tvrdit, že problémy odhalíme vždy včas – od toho máme na každé stavbě stavbyvedoucího od rána do večera.
Na poslední realizaci jsme se však setkali s klienty, kterým se při prvním kontrolním dnu na stavbě nezdála okna v rohu kuchyňské linky. Okno sice bylo v souladu s projektovou dokumentací, kterou majitelé odsouhlasili, ale jejich představa byla trochu jiná – chtěli mít parapet oken těsně nad kuchyňskou linkou, podle projektu (a také ve skutečnosti) však byl o 30 cm výše.
Je obvyklé, že pro většinu klientů čísla moc neznamenají, a také v tomto případě si majitelé neuvědomili výšku kuchyňské linky a parapetu. rotože do tohoto domu jsme linku nedodávali, řídili jsme se zadáním investora, resp. dodavatele kuchyňské linky. Problém byl, jak už to bývá, v komunikaci a v porozumění si s klientem. Ale představa, že by se klient měl nastěhovat do domu, kde mu hned od začátku něco vadí, je pro nás byla nepřijatelná.
Problém jsme vyřešili tak, že jsme na naše náklady objednali nová okna, snížili jsme stavebně výšku parapetu a na stavbě osadili a utěsnili okna nová. Připomínám jen, že pracujeme se systémem předem připravených stěnových a stropních panelů, které na stavbu dopravujeme s již osazenými okny a dveřmi.
Demontáž
Stav po opravě
Komentář odborníka
Každou oprávněnou reklamaci se snažíme vyřešit bez zbytečného odkladu a tak, aby byl zákazník spokojen a dům fungoval bez problémů.
Ing. Jiří Pohloudek
výkonný ředitel RD Rýmařov s.r.o.
Naše společnost za rok vyrobí a postaví kolem 500 dřevostaveb pro bytové účely. Je zcela běžné a podle našeho názoru i lidské, že v tomto množství se určité závady vzniklé při montáži objeví. Snažíme se je vždy opravit rychle a co nejdříve, protože zásah do soukromí rodiny obývající dům je vždy nepříjemný. Samozřejmě je vždy z ekonomického i strategického hlediska vzniku závad předcházet, o což se dlouhodobě snažíme. Dokazuje to i naše statistika – v loňském roce činily náklady na servis a reklamace 0,6 % z celkových tržeb, což je podle našeho názoru velice příznivé číslo.
1. Vadné okno
V červenci 2014 zákazník reklamoval prasklinu v rámu plastového okna. Pomocí speciálního systémového lepidla jsme rám opravili, okno však přes zimu znovu prasklo. Při kontrole upevnění okna ve stěně jsme zjistili, že při montáži jsme vzhledem k velkému rozměru okna a jeho roztažnosti kvůli barevnosti profilu zvolili malou dilataci. Na své náklady jsme proto nechali vyrobit okno, již s trojskly, a v červenci 2017 jsme okno vyměnili.
2. Hnízdiště ptactva
Ačkoliv výrobci střešních krytin doporučují instalovat zábrany proti hnízdění ptactvy pod dvě krajové tašky, podle našich zkušeností to nestačí. Proto naši konstruktéři předepisují různé výplňové laťky a kladení krytiny co nejblíže ke štítu. Nemá to však univerzální řešení, protože každá střešní krytina má jinou krycí šířku a tím i odstup od štítu a také rozměr domu se různí podle výrobních a montážních tolerancí. Obrázek dokládá, jak to na střeše může vypadat už po jednom roce. Při montáži proto naši technici usazují zábrany po celé délce krovu (štítu) a problém je vyřešen, přitom za minimální náklady (cca 60 Kč za metr).
3. Znečištěná fasáda
Výdech vzduchotechniky se nejčastěji řeší na fasádě instalací plastové mřížky, která je přijatelná z estetického hlediska, stékající mastný kondenzát však vytváří na fasádě nevzhlednou stopu, ve které se drží nečistoty. Protože se reklamace tohoto řešení množily, rozhodli jsme se instalovat prodloužení potrubí, aby kondenzát mohl odkapávat mimo fasádu. Je to praktičtější a levnější řešení, protože čištění fasády je mnohdy velmi náročné a někdy se musí dokonce přetřít celá stěna znovu. Barva stojí 140 Kč/kg, lze ji objednat v množství 5–25 kg a další náklady vzniknou při nátěru.
4. Zatečení do domu
Chybnou instalací odpadního potrubí k sifonu sprchového koutu docházelo postupně k protékání části vody z odpadu do podlahy. Vlhkost se projevila na příčce za sprchovým koutem. Sondami do podlah byl identifikován rozsah. Protože zákazník už dům nějakou dobu obýval a oprava by znamenala výrazný zásah do soukromí, dohodli jsme se s ním na opravě během jeho dovolené. Náš servisní tým demontoval poškozenou skladbu podlahy a konstrukci okolo sprchového koutu, odpadní potrubí opravil, vysušil základovou desku a než se majitel vrátil z dovolené, bylo vše v původním stavu. Po týdnu užívání proběhlo předání oprav bez vad .
Původní stav - závada u dveří
Demontáž podlahy
Stav podlahy po opravě
Foto: archiv redakce