Redakce | Úterý, 12. březen 2019 |
Říkávalo se, že moderní doba přináší moderní myšlení. Týká se to však i moderního způsobu jednání, přístupu k práci a ke klientům? Platí, že moderní rovná se lepší?
Jako společnost zabývající se koordinací a technickým dozorem stavebníka se setkáváme s různými typy řemeslníků a dodavatelů dřevostaveb. Většinou s nimi máme velmi dobré zkušenosti a s některými se potkáváme opakovaně. Rádi pak doporučujeme firmu, která pracuje spolehlivě, snaží se odvádět svou práci v nejvyšší kvalitě a nevyhýbá se zodpovědnosti za svou práci při realizaci dřevostaveb.
Doporučením a dobrými referencemi na dodavatele to začíná
Na začátku vztahu mezi klientem a dodavatelem dřevostavby je často doporučení či dobrá reference někoho z rodiny, přátel, známých, často jde také o jisté sympatie a náklonnost. Každý z dodavatelů má nastavená svá pravidla a vnitřní zákony: klient musí jasně vědět, za jakých podmínek s ním firma zahájí spolupráci na stavbě dřevostavby a bude v ní pokračovat, jak budou rozvrženy platby záloh na výstavbu.
Myslíme si, že dodavatel nemusí ustupovat ze svých požadavků, nicméně musí je klientovi důkladně vysvětlit a obhájit je. Klient je laik a má své představy zejména o cenách. Nejlevnější nabídka na realizaci dřevostavby či subdodávku částí výstavby určitě nebude nejlepší a nejkvalitnější a ani nabídka s nejvyšší cenou nemusí znamenat nejlépe odvedenou práci, vždy je však třeba porovnávat obsah a rozsah nabídky a vlastní preference klienta. Není vhodné snažit se cenu za každou cenu snížit, protože ve většině případů to znamená také snížení kvality, což by se mohlo zejména v případě realizace dřevostavby vymstít.
Vícepráce a úprava ceny dodávky domu
V průběhu výstavby domu se mohou vyskytnout vícepráce a může dojít k úpravě ceny z důvodu změny požadavků klienta. Stavba dřevostavby je živý organismus, vyvíjí se ještě i v průběhu procesu výstavby, aktuální situace se řeší operativně. Každou změnu je ale nutné si vzájemně odsouhlasit v určitém časovém sledu.
Jen obrovský naiva si bude myslet, že v průběhu realizace domu nedojde ke změnám či úpravám. Například klient se rozhodne pro jiný materiál, pro zvětšení sprchového koutu nebo jiný design obkladů, na straně dodavatele zase může dojít k výpadku subdodavatele, k posunu termínu u dílčího plnění díla. Ne vždy lze běh dění a hlavně okolností přímo ovlivnit.
Komunikace jako základ pro kvalitní průběh realizace dřevostavby
Během realizace dřevostavby tedy téměř vždy dojde k nějaké situaci, která je odlišná od původního projektu vlivem výše uvedených okolností. V těchto okamžicích je nejdůležitější komunikace, to, jak se dodavatel postaví k řešení takových situací.
Ideální partner komunikuje, informuje, nesnaží se klienta obejít nebo ho udržovat v nevědomí. Investor, který má přehled o dění a je vhodným způsobem seznámen se situací má většinou větší pochopení pro řešení komplikací. Způsob jednání a komunikace je věc, kterou můžete vnímat již od začátku. A hlavně využít ji ve svůj prospěch tak, abyste dosáhli svého cíle – tedy vysněné dřevostavby pro spokojené bydlení.
TIP: S kým stavět dřevostavbu? Ověření dodavatelé moderních dřevostaveb | Ověření dodavatelé srubů a roubenek
Článek připravili: Bedřich Mareček, Lenka Nováková
BELEFI.eu s.r.o.
Koordinace a technický dozor staveb