Moderní garážová vrata vyžadují pečlivý výběr. Jen tak získáme z jejich předností maximum

Moderní garážová vrata vyžadují pečlivý výběr. Jen tak získáme z jejich předností maximum

Dana Jakoubková | Pondělí, 24. únor 2020 |

Přidat na Seznam.cz

Už nejsou žádné pochybnosti. Moderní garážová vrata jsou bytelnější, odolnější vůči povětrnostním vlivům a překypují technologickými prvky. Jako prominentní část fasády domu podpoří každý architektonický styl. Vyžadují jen pečlivý výběr. Vrata ze dřeva, z oceli, hliníku, laminátu, v široké paletě barev i textur a s funkcemi, které uspokojí i vás, náročného zákazníka. Je pro vás přece důležitá bezpečnost, soukromí, pohodlí i absence hluku a prachu, ne?

Druhy garážových vrat


Sekční vrata

Sekční vrata jsou rozdělena na několik vzájemně propojených dílů – sekcí, které pomocí systému torzních pružin zajíždějí ve vodících kolejnicích pod strop nebo do boku a nezabírají v garáži ani před ní prakticky žádný prostor. Vrata posuvná do boku navíc umožňují uzavřít i prostory s klenutým stropem.

Máte-li v rodině teenagera toužícího po kariéře rockové hvězdy, oceníte především jejich velmi dobrou zvukovou izolaci. A pokud se jeho talent ještě nestihl projevit, uklidní vás alespoň skutečnost, že bude při zkouškách s kapelou v teple. Sekční vrata totiž vynikají i svými tepelněizolačními vlastnostmi a jsou tak vhodná zejména pro vytápěné garáže a garáže přímo navazující na dům.

Přednosti sekčních vrat:

  • Nejlepší tepelně a zvukově izolační vlastnosti.
  • Minimální nároky na prostor v garáži.
  • Není třeba nadpraží.
  • Možnost dálkového ovládání.
  • Široká nabídka doplňků (LED osvětlení, fotozávora, automatické otevírání aj.).
  • Téměř nehlučná.
  • Největší průjezdná šířka ze všech typů vrat (dva vozy).
  • Více poloh odsunu – možnost pouze průchodu osob.
  • Vysoká mechanická odolnost.

Nevýhody sekčních vrat:

  • Náročnější na údržbu (promazání, seřízení).

garazova-vrata-sekcni-vrata-Lomax

obr.: Sekční vrata nabízejí nejlepší tepelně i zvukově izolační variantu výplně stavebního otvoru garáže. Foto: LOMAX

Rolovací vrata

Rolovací garážová vrata tvoří lamely s výplní z polyuretanové pěny, které se po stranách pohybují ve vodící liště a pod stropem se úsporně navíjí na hřídel umístěnou ve viditelném boxu nebo bez něj. Nejsou proto tak náročná na prostor pod stropem či podél stěny jako sekční garážová vrata.

Ochrana proti nadzvednutí vrat je řešena závěsnými pružinami, které drží lamely v jedné rovině. Ideální je instalace boxu dovnitř garáže za překlad či nadpraží, aby byl zvenčí nedostupný.

Přednosti rolovacích vrat:

  • Jednoduché provedení.
  • Lze montovat do otvoru, za něj i před něj.
  • Minimální omezení, co se týká prostorových dispozic.
  • Lamely mohou být i zateplené.
  • Možnost dálkového ovládání.
  • Snadná výměna lamel.

Nevýhody rolovacích vrat:

  • Menší mechanická odolnost.

garazova-vrata-rolovaci-vrata-Minirol

obr.: Rolovací vrata jsou v nárocích na prostor minimalistickým řešením. Foto: MINIROL

Výklopná (sklápěcí) vrata

Křídlo vrat se pohybuje na čepech a pomocí pákového mechanismu (vodorovné i svislé kolejnice) se vyklopí pod strop. Materiálem je obvykle ocelový plech nebo pozinkovaný ocelový plech. Plusem je nízká cena, mínusem částečné otevírání křídla před stavební otvor.

Přednosti výklopných vrat:

  • Levnější než předchozí typy.
  • Není třeba nadpraží.
  • Lze i zateplená varianta, nicméně nedosahuje parametrů předchozích variant.
  • Možnost dálkového ovládání.
  • Doplňkové prvky (fotobuňka, čidlo pohybu).

Nevýhody výklopných vrat:

  • Částečné otevírání vrat před ovtor.

garazova-vrata-výklopná-vrata-Hormann

obr.: U výklopných vrat je třeba počítat s potřebou dodatečného volného místa před garáží. Foto: Hörmann

Dvoukřídlá vrata

Dvoukřídlá vrata jsou stále oblíbená, ve srovnání s předchozími variantami jsou ale s jejich užíváním spojené poměrně velké tepelné ztráty. Doporučují se proto především v případě, že garáž stojí samostatně mimo dům.

garazova-vrata-dvoukridla-vrata-Lomax

obr.: Dvoukřídlá vrata – nestárnoucí klasika s jednoduchou konstrukcí. Foto: LOMAX


Vrata pro nízkoenergetický a pasivní dům

Úspory energie jsou v tomto případě jedním z nejdůležitějších faktorů při výběru garážových vrat. Špatně tepelně izolovaná garáž, která přímo navazuje na dům (je součástí vytápěného objektu), respektive jejíž stěny, a tedy i vrata jsou součástí obálky budovy, představuje nezanedbatelný únik tepla a její parametry tak musí odpovídat zvýšeným požadavkům na tepelnou izolaci.

Za tím účelem je třeba pořídit vrata s nízkým součinitelem prostupu tepla a zamezit vzniku tepelných mostů. Požadované nízké prostupy tepla přinášejí vysoké nároky na kvalitu výplně vrat, rámu i těsnění, na kvalitu řešení zámku a samozřejmě i na provedení jejich montáže do stavebního otvoru.

Všechny uvedené požadavky splňují prakticky jen sekční garážová vrata o větší tloušťce a s výplní sekcí kvalitní polyuretanovou pěnou, která se jeví jako velice efektivní a dlouhodobě stálý tepelný izolant.

garazova-vrata-pasivni-dum-vrata-sekcni-Hormann

obr.: Nároky pro výplň stavebního otvoru garáže pasivního domu splňují prakticky jen vrata sekční. Foto: Hörmann


Bimetalový efekt – s tmavou barvou opatrně

Čím tmavší barva je použita u garážových vrat, tím více se jejich venkovní povrch zahřívá. V letních měsících pak může dojít vlivem slunečního záření až k několikacentimetrovému prohnutí lamel, což pochopitelně zhoršuje funkčnost vrat. Tento jev nelze rozhodně podceňovat, protože během nejteplejšího období roku mohou sluneční paprsky rozpálit lamely garážových vrat až na 80°C. Po ochlazení se vrátí do původní polohy.

Nejde však o výrobní nebo materiálovou vadu. Lamely podléhají bimetalovému efektu, který je dán konstrukcí lamely, kdy je na vyplnění prostoru mezi jejími stěnami použita polyuretanová pěna, která nepropouští teplo dovnitř, ani ven. Právě z tohoto důvodu má vnitřní stěna lamely jinou teplotu než strana venkovní a lamely se prohýbají k teplejší straně. V praxi to znamená, že v létě se tedy prohýbají směrem ven. Například při teplotním rozdílu 20 °C se vratové křídlo o šířce pět metrů a více prohne až o 23 milimetrů.

„Samotný bimetalový efekt nemůže být zcela odstraněn, lze ho ale potlačit, třeba použitím vyztužovacích profilů, které mají schopnost vratové křídlo lehce předepnout," doporučuje Miroslav Kubů, obchodní zástupce společnosti Hörmann pro region Praha a jižní Čechy. „Další možností je přidání větší síly u hnacího motoru, čímž se ovšem sníží rychlost otevírání a zavírání.

Proti bimetalovému jevu se lze bránit i přirozenou cestou. Pokud je garáž na místě celoročně vystaveném slunečnímu svitu, je vhodné zvolit vrata ve světlých odstínech."

Při nákupu a instalaci vrat je v případě pochybností na místě poradit se o volbě správného odstínu s odborníkem. Vyhnete se tak zbytečným komplikacím, protože na škody způsobené bimetalovým efektem nelze uplatnit reklamaci, jelikož se nejedná o vadu výrobku.

garazova-vrata-Lomax

obr.: Při koupi garážových vrat je nezbytné se o jejich výběru poradit s odborníkem. Foto: LOMAX

garazova-vrata-digitalni-potisk-vrat-Hormann

obr.: Světovou novinkou je digitální potisk garážových vrat. Vybraný dekor je natištěn na lamely zcela novou a jedinečnou technologii, která zaručuje dlouhou stálost barev. Foto: Hörmann


Vrata s ventilačkou

Zajistit odvětrávání místnosti, tedy i garáže je požadavek, který vyplývá ze zákona. Odvětrání není důležité jen kvůli přítomnosti výfukových plynů nebo výparů pocházejících z pohonných hmot, je potřebné i jako ochrana proti vlhkosti.

Pokud neplánujete v garáži okna nebo se o větrání nechcete starat, můžete zajistit ventilaci například díky speciálnímu zařízení v sekčních vratech značky Hörmann.

Systém spočívá v tom, že jakmile senzor detekuje zvýšenou vlhkost, mechanismus vrchní lamely umožní její odklopení. Důležité je, že vratové křídlo zůstává i po odklopení vrchní lamely nadále přimknuté k podlaze. Jakmile je dosaženo požadované úrovně vlhkosti, lamela se automaticky zavře.

garazova-vrata-elektronicky-vyklopna-lamela-vrata-Hormann

obr.: O automatickou ventilaci garáže se může starat elektronicky řízená výklopná lamela. Foto: Hörmann

Co je dobré vědět?

  • Šířka garážových vrat musí být o 500 mm a výška o 200 mm větší, než jsou rozměry parkovaného dopravního prostředku.
  • Práh garážových vrat by měl mít výšku maximálně 50 mm.
  • Vrata jsou vyráběna na míru.
  • K jejich zhotovení je nutné zaměření stavebního otvoru přímo na stavbě technikem dodavatele vrat.
  • Ovládání vrat je buď mechanické, na motorový pohon nebo na dálkové ovládání.
  • Většina garážových vrat je vybavena systémem manuálního ovládání pro případ výpadku elektrického proudu a ochranou proti úrazu (u sekčních vrat hlavně proti sevření prstů).
  • Mechanismus elektrického ovládání lze dodatečně namontovat do všech typů garážových vrat, kromě rolovacích.
  • Dálkové ovládání vrat může být součástí kompletního bezpečnostního systému domu.
  • Vrata lze doplnit okny, větracími mřížkami, vstupními dveřmi...
  • Elektricky ovládaná vrata mají poměrně nízkou spotřebu energie a tichý chod.
  • Mezi obrubníkem vozovky a vraty garáže musí být prostor rovnající se alespoň dvěma třetinám délky vozidla.
  • Nutný je dobrý rozhled na obě strany od vrat doprava i doleva.

Mohlo by vás zajímat...

I garáž dřevostavby může být uměleckým dílem
 
Jak by měla vypadat garážová vrata k moderním dřevostavbám?
DaS 2-2019
DaS 2-2019
Dana Jakoubková

Publicistka s náklonností ke smysluplným činům a věcem. Obdivuje brilantně provázané duchovní gangsterky, ale neodvrhne ani lyrické, tajemné, lakonické a současně vtipné příběhy s tématem originální syntézy křehkosti úmrtnosti.

Nejnovější články autora

Vaše komentáře (1)

Nejnovější články v kategorii “Garáž”

Více článků »

Proč jste na portále DŘEVO&stavby?

gotop