OBRAZEM: Symfonie nad Tokijským zálivem
Dagmar Šimonová | Úterý, 04. srpen 2015 |
Pozemek umístěný 200 výškových metrů nad Tokijským zálivem, ze zad chráněný útesem se vzrostlou zelení a stromy. K tomu ikonická, prolamovaná černá dřevostavba s panoramatickými výhledy na oceán. To je před rokem dokončená Villa Escargot v japonské prefektuře Chiba.
Architekt Takeshi Hirobe z ateliéru Takeshi Hirobe Architects byl pověřen návrhem víkendového domu na pozemku v kopci nad Tokijským zálivem. V pozadí se tyčí útes se vzrostlými stromy, zpředu se otevírá úžasným výhledům na oceán. Na břehu Tokijského zálivu rozehrál doslova symfonii. Pro umocnění dojmu ze svého díla totiž využil podobných prostředků jako při skládání hudby.
Vchod do domu ze strany je veden podél trojúhelníkové černé zdi. Uvnitř na návštěvníka čeká poměrně uzavřený prostor, zcela odstřižený od exteriéru. Přímo proti vstupu narazí na vysokou oblou stěnu, za kterou se ukrývá sociální zázemí. Postupně gradující světlo ho ale láká dál, přes prostor se schodištěm až do obývacího pokoje, kde tiché a nenápadné tóny mohutní a gradují v širokoúhlém výhledu na zátoku.
Čím hlouběji pak vstupujeme do obývacího pokoje a blížíme se k proskleným stěnám, tím více se výhled otevírá ještě ve vertikálním směru a v rytmu velkého finále se tak do zorného úhlu dostává i nebe. Takeshi o svém díle prozradil, že jednotlivé interiérové sekvence chápal jako melodie, které musí být ve vzájemné harmonii. Aby prostorový charakter stavby ještě umocnil, použil na vnitřní povrchy stěn i stropů překližku, která zajišťuje kontinuitu spojitého prostoru.
Foto Koichi Torimura