Když nošení dříví do lesa nepostrádá smysl
DAS | Úterý, 24. únor 2015 |
Známé české přísloví sice vyjadřuje zbytečnou činnost, v tomto případě však nošení dříví do lesa smysl nepostrádalo. Německý výtvarník a umělec Klaus Bittnerjím chtěl vyjádřit lidský dluh vůči lesům a stromům, které člověk pro nejrůznější účely kácí, aniž by si mnohdy uvědomoval, za co vše stromům ve svém životě vděčí.
Nápad vznikl poté, co německé město Bad Wildungen, ležící 100 kilometrů severně od Frankfurtu, vyhlásilo soutěž na umělecký doplněk turistické lesní stezky k místnímu zámku Friedrichstein. Podmínkou zadavatele bylo využití dřeva. Klaus Bittner, který maluje a tvoří ve svém ateliéru ve Frankfurtu nad Mohanem, nazval svou vítěznou práci Osud stromů. „Zvykli jsme si vnímat les jen jako místo, které slouží výhradně našemu prospěchu a z kterého pouze získáváme materiál pro trámy, desky či nábytek," komentuje své dílo Bittner. „Vykácené stromy tak putují vždy jen jedním směrem, z lesa ven, k dalšímu zpracování. Na tuto jednosměrnost jsem se snažil poukázat tím, že jsem vrátil lesu dříve odcizené dřevo."
Ne však ve formě hotového nábytku, ale teprve předvyrobené a předpřipravené pro budoucí použití. Z dřevěných produktů ve formě kmenového dříví, hranatých trámků, tenkého řeziva či dřeva na topení pak autor sestavoval umělecky zajímavé kompozice, které nazval Osud stromů.
Pro dílo ve tvaru kostky byl nejprve zhotoven štěrkový podklad, poté byly sestaveny stěny budoucí ocelové mříže, přičemž jedna byla ponechána otevřená pro vkládání dřevěného materiálu. Ten byl pečlivě naskládán do několika úrovní, v nichž se využily rozličné dřevěné produkty v počátečním stadiu opracování. Menší část materiálu byla sesbírána přímo v lese, z pilařských i jiných závodů pak byly přivezeny různé typy stavebního dřeva, ale také palivové dříví, palety, plotové laťky, dřevěné uhlí, brikety a další.
První úroveň budoucí „kostky" tvoří dřevo z kulatiny, poté následuje hraněné dřevo a další produkty. „Kostka" byla současně vyskládána na všech třech stranách, jako poslední se doplnila strana čtvrtá. Jakmile byl její vnitřek hotov, upevnila se zbylá část mříže, tvořené nosným drátem, a její vrchní díl byl pevně uzavřen. Ocelová mříž, natřená béžovohnědou barvou, byla v základu kostky ukotvena, čímž celou instalaci o rozměrech 205 x 205 x 230 cm stabilizuje.
Z různorodého množství použitých materiálů budou na vybraném místě každoročně vznikat nové a vždy originální instalace.