Dana Jakoubková | Neděle, 11. červenec 2021 |
Primární úvahy kolem navrhování domů souvisí s energetickou účinností, snižováním uhlíkové stopy a s naším pohodlím. V mnoha případech jde však o zbídačená „stanoviště" smyslově deprivovaného umělého prostředí bez náznaku kontaktu s přírodními podněty. Jak jsme si v posledním roce mohli všimnout, prvky biofilie, které se v průběhu evoluce osvědčily ve vztahu zdraví-kondice- spokojenost, v našich domovech zoufale chybějí. Příroda přitom nabízí jeden z nejspolehlivějších stimulantů duševní a fyzické pohody.
Vrozenou přitažlivost a genetické spojení s přírodním světem si téměř všichni uvědomujeme. Někde tam na pozadí stále je. Když ale o přírodě mluvíme, ubírá se naše představivost obvykle předvídatelným směrem – procházka lesem, piknik na louce, výlet do skal, dovolená v přírodě... Máme tendenci vztahovat se k ní jako k něčemu mimo náš domov. Dokonce i když máme zahradu, nevnímáme ji vždy jako „tu" přírodu.
Svoji vazbu na přírodní podněty pak dále oslabujeme tím, jak stále častěji nahrazujeme chytrými technologiemi naše přirozené barometry, které stimulují kognitivní funkce, a ztrácíme tím univerzální pojistku pro fyziologickou, biologickou i psychickou rovnováhu.
I když je v posledních patnácti letech patrný průnik neurovědy do architektury (například normy pro zelené budovy související s kvalitou vnitřního prostředí), je biofilie stále ještě přehlíženou legitimní metodou designu.
Udělej si sám
Přestože máme k dispozici plejádu skvělých architektů, na jejich služby nemá řada investorů peníze a spokojí se pouze s projektantem. Ten má sice patřičné technické znalosti, ale faktor X, který udělá ze stavby bydlení par excellence (a tím nemyslím luxus za velké peníze), mu většinou chybí.
Jindy je na vině pozemkové zoufalství. Často si však za svoji klec může stavebník sám. Dobrou zprávou ovšem je, že pokud se nám nepovedlo zahrnout důležité přírodní prvky už do fáze projektu domu (tím nemyslím očím skrytou dřevěnou konstrukci) a zahrady, stále ještě máme řadu možností, jak to vyřešit svépomocí.
Když to vezmeme zeširoka, design je v zásadě jakákoli lidská činnost. Není to jen záležitost návrhářů (i když netvrdím, že se bez nich obejdeme). „Designér" si uvědomuje existenci nějaké potřeby a hledá způsob, jak ji uspokojit.
To zahrnuje plánování a akci, které se odehrávají v konkrétním prostředí. Ať už je to fyzické, ekologické, sociální nebo ekonomické prostředí, manipulujeme s naší realitou. Jsme tedy designéry vlastního prostředí a života my sami už v té nejzákladnější rovině.
Biofilie
Vyjadřuje vztahy mezi přírodou, biologií člověka a designem zastavěného prostředí. Pojem definoval sociální psycholog Eric Fromm v roce 1964 a o dvacet let později jej popularizoval biolog Edward Wilson.
Různé významy, které se vyvinuly z oblasti biologie a psychologie a byly přizpůsobeny oblastem neurovědy, endokrinologie i architektury, se všechny týkají touhy po (opětovném) spojení s přírodou a přírodními systémy.
V poslední době je biofilní design prosazován jako doplňková strategie pro řešení stresu na pracovišti, výkonu studentů, zotavení pacientů, soudržnosti komunity a dalších výzev pro udržení zdraví a pohody.
Biofilní design je...
Zatímco zelená architektura je spojena především se snížením dopadu stavby na životní prostředí, biofilní design jde ještě o krok dále. Závisí na rozpoznání toho, jak moc se naše fyzická a duševní pohoda spoléhá na kvalitu těsného spojení se světem mimo nás, jehož jsme stále součástí.
V obecné rovině jde o lásku k přírodě, ale z hlediska designu řešíme aplikaci tohoto vztahu do prostředí budov, tedy začlenění přímých nebo nepřímých prvků přírody do zastavěného prostředí a našich domovů pro zlepšování zdraví, kondice, pohody a emocionální vazby na konkrétní prostor a místo.
Aby však tento přístup ideálně fungoval, je třeba, aby jednotlivé prvky přímé, fyzické a pomíjivé přítomnost přírody v našem „stanovišti" tvořily vzájemně propojený celek, se kterým jsme v trvalém kontaktu, zejména prostřednictvím rozmanitosti, pohybu a multisenzorických interakcí.
Jako vodítko pro váš vlastní designérský projekt uvádíme přehled prvků přírody, které potřebujeme vnímat, a vzorce, podle kterých je můžete začlenit do svého domova, případně si vzít vzor pro koncept či oživení stávající zahrady.
Zjednodušený vzorec aneb co byste si měli minimálně ohlídat
1. Biomimikry – tvary, vzory, povrchy z přírodních materiálů
Lidské receptory rozeznají rozdíl mezi přírodními a syntetickými materiály. Množství, respektive plocha materiálu by měla být specifikována na základě zamýšlené funkce prostoru (pracovna, obývák, ložnice...).
Ke studii účinku přírodních materiálů v interiéru na lidský nervový systém byla provedena řada studií se zjištěním, že například dřevo v interiéru snižuje aktivaci sympatického nervového systému (krevní tlak, tepovou frekvenci, trávení ...), kterým se tělo vypořádává se stresem. Čím větším poměrem či dobou na něj dřevo působí, tím rychleji se vrací do fyziologického i psychického optima.
obr.: Dotykový (haptický) komfort hraje v biofilním dezignu důležitou roli. Dřevěné podlaze se stěží něco vyrovná. Foto: SECA
2. Přirozené světlo a vzduch
Úkolem architekta / projektanta je orientovat dům na pozemku či řešit jeho podobu tak, aby jím mohlo denní světlo a čerstvý vzduch prostoupit co nejpřirozeněji a přitom neobtěžovat. Zohledňovat sluneční teplo (pasivní solární zisk) tedy není primárním úkolem biofilního návrhu, ale spíše diktátem energetických výhod, které s sebou nesou nutnost řešit a priori i tepelný přebytek.
Přemíra tepla má na fyziologické funkce a psychickou pohodu stejně nežádoucí vliv, jako vítr atakující odpočinkovou terasu či průvan v ložnici. Na druhou stranu v zimě jsou paprsky slunce žádoucí a pohodu za oknem zvyšují.
Návrh domu pro konkrétní parcelu je tedy velice citlivou záležitostí, která se nedá řešit jen od stolu. Sami v tom můžete udělat hlavně to, že budete co nejvíce venku, ve dne zůstanete vzhůru a v noci budete spát a hlavně pořádně větrat.
obr.: Zeleň v přímém dosahu domu je zásadním požadavkem biofilního designu a jedním z hlavních úkolů je rozmazání hraniční čáry, která odděluje vnitřní a vnější oblast domu. Foto: Martin Zeman, Návrh: Molo architekti
3. Modré a zelené prvky – rostliny a voda
Pohled na přirozenou zeleň a vodní prvky spouští v mozku receptory potěšení, což vede ke zklidnění, nižší tepové frekvenci a rychlejšímu zotavení ze stresu. Zlepšuje se koncentrace i paměť a psychologická i fyziologická schopnost reagovat, když je stimulováno více smyslů současně.
Foto: Michal Babor
Přirozené potřeby (prvky)
A) Potenciál vizuální informace
EXTERIÉR
- Přirozený vodní element
- Vegetace, plodiny
- Živočichové
- Horniny (kámen)
- Členitý terén, půda
INTERIÉR
- Pohyblivý vodní prvek (fontánka)
- Akvárium
- Rostliny (květináče, zelená stěna...)
- Dekorace s tématem přírody
- Tapety s přírodními motivy
- Obrazovka (přírodní scény)
obr.: Vizuální spojení s přírodou je jedním z nejdůležitějších principů. Pohled na zelenou zahradu, třepotání motýlích křídel nebo jen západ slunce dokáže vrátit člověka do rovnováhy během chvilky. Zdravotní dávka vizuálního spojení s přírodou by měla být alespoň 5–20 minut denně a čím širší a vzdálenější máme výhled, tím lépe. Foto: REHAU
2. Hmatové, sluchové a čichové spojení s přírodou
EXTERIÉR
- Tekoucí voda (kaskády, potoky, řeky)
- Počasí (déšť, vítr, meluzína, krupobití)
- Vůně bylin a květin
- Zpěv ptáků
- Textury materiálů (kámen, dřevo, rostliny...)
- Praskání a vůně ohně
- Různá teplota povrchů
- Vůně vzduchu
- Rosa v trávě
- Hlína
INTERIÉR
- Rostliny (vůně)
- Audio simulace zvuků přírody
- Mechanicky uvolňované přírodní oleje
- Textilie z přírodních materiálů, výrazná textura
- Vodní prvek (fontánka, audio)
- Fraktální hudba
- Domácí zvířata
- Přirozené větrání
Foto: Teresa Kenney, Zdroj: Dreamstime
3. Nepravidelnost přírody, fragmenty
EXTERIÉR
- Pohyb mraků, živočichů, Slunce a stínu, rostlin ve vánku
- Vítr, vánek
- Šustění trávy, ševelení vody
- Intenzita deště
- Odraz v hladině vodní plochy
- Vegetace se sezónním (letním) zhuštěním
- Roční cykly
INTERIÉR
- Vlnění závěsů u otevřeného okna
- Hra světla a stínu, orientace oken, nastavitelné stínění
- Zvuky přírody – kulisa
- Otevírání oken za různého počasí
- Spaní s otevřeným oknem
Foto: Pawel Szpytma, Zdroj: Dreamstime
4. Proměnlivá teplota a proudění vzduchu
EXTERIÉR
- Intenzita slunečních paprsků a větru v průběhu dne
- Stín a chladnější vzduch pod vegetací
- Akumulace tepla materiály
- Rozptyl teplot v průběhu dne
INTERIÉR
- Sálavé topné systémy
- Stínicí prvky
- Nestejná teplota během dne
- Provoz oken, křížové provětrávání
Foto: Serg_velusceac, Zdroj: Dreamstime
5. Přítomnost vody
EXTERIÉR
- Řeka, potok, rybník, mokřad, vodopád
- Déšť, sníh, mlha, led
INTERIÉR
- Fontána, vodní stěna
- Akvárium
- Difuzér
- Cirkulační vodopád
- Odraz vody na jiném povrchu (skutečný nebo simulovaný)
- Obrazy s vodním tématem
- Obrazovka – pohyb vody (potok, řeka, vodopád, příboj...)
obr.: Voda je jedním z nejzákladnějších aspektů přírodního světa a jedním z prvků, které v domovech nejvíce chybí. Tekoucí voda generuje záporné ionty – fyziologický stimulant pro tělo. Vodní prvek navíc zvyšuje zážitekz místa viděním, sluchem i dotykem. Foto: Michal Babor
6. Dynamika světla
EXTERIÉR
- Denní světlo z různých úhlů pohledu
- Přímé sluneční světlo
- Denní a večerní světlo
- Sezónní světlo
- Měsíční světlo
- Světlo ohně
INTERIÉR
- Více zdrojů elektrického osvětlení s různou hodnotou teploty (K)
- Variabilní distribuce světla, stmívače
- Difuzní světlo (přes textilie, průsvitné stěny)
- Hra světla na stěnách, stropech, podlahách
- Akcenty dekorativního osvětlení
- Cirkadiánní preference (bílé světlo během dne a minimum modrého světla večer v noci)
- Barevné ladění osvětlení (různá atmosféra)
- Mihotání světla svíček
obr.: Dopad denního světla na výkon, náladu a pohodu je nesporný. Tam, kde na něj nestačí okna, využijeme světlovod. Bonusem je, že světlo shora vnímáme mnohem lépe než to přicházející z boku. Navíc tubusem projde dostatek světla, i když právě nesvítí slunce. Foto: FAKRO
7. Vnímání proměnlivosti, sezónnost
EXTERIÉR
- Klimatické a povětrnostní změny
- Vlhko, sucho, zamrzání a rozmrzání
- Rašení, růst, opad listí
- Kvetení a usychání rostlin
- Stárnutí, rozklad
- Změny vůní a pachů
- Chování živočichů (páření, opylování, krmení, migrace...)
- Barva a intenzita světla, proměnlivost stínu
- Noční obloha, astronomické události (hvězdy, souhvězdí, Mléčná dráha, zatmění...)
INTERIÉR
- Přizpůsobení osvětlení, respektive denních činností dané sezóně
- Změna materiálů, textur, dekorací, přikrývek podle sezóny
- Sedací vnitřní parapety oken k pozorování přírody za ním
- Topení v krbových kamnech
obr.: Živel ohně to je jiskra života. Ale už dávno na něm nevaříme, ani není primárním zdrojem tepla. V moderních domovech je tento pročišťující element zastoupen nedostatečně, někde dokonce vůbec. Foto: Kamnářství Címl
B) Funkční a dekorativní aspekty
1. Materiálové propojení s přírodou
Přírodní materiály, jejichž původ je patrný i po zpracování.
FUNKČNÍ
- Konstrukce (dřevo, kámen)
- Dřevěné fasády, obkladový kámen
- Vegetační střecha
- Interiérové obklady (dřevo, kámen, korek)
- Dřevěný nábytek, přírodní textilie
DEKORATIVNÍ
- Přiznaná dřevěná konstrukce (masivní trámy)
- Vnitřní povrchy (rostlý masiv, dýha, biodeska)
- Přírodní materiály, surové textury
- Truhlářské, řezbářské a kamenické prvky
- Přírodní paleta barev, zejména zelená
obr.: Organické tvary a přírodní materiály v interiéru bez výrazné povrchové úpravy poskytují nepřímé spojení s přírodou. Symbolické odkazy na tvarovaná, vzorovaná, strukturovaná nebo numerická uspořádání jsou také nepřímými evokacemi přírody. Foto: NOVATOP
2. Formy a vzory s přírody
Symbolické odkazy na uspořádání v přírodě běžná.
FUNKČNÍ
- Konstrukční systém (přiznaná konstrukce dřeva a kamene)
- Forma domu blízká okolí
- Obklady (stěna nebo strop)
- Zábradlí, oplocení, brány
- Forma nábytku
- Členění oken s ohledem na větrání
- Komunikační zóny bez dlouhých rovných linií
DEKORATIVNÍ
- Vzory založené na takzvaném zlatém řezu (Fibonacciho posloupnost)
- Tkaniny, koberce, tapety s výše uvedeným vzorem
- Detaily okna: obložení a lišty, barva skla, textura, design sloupku
- Instalace a volně stojící solitéry
- Detaily nábytku
- Dřevo, kámen
- Obrazy, barva a textura
obr.: Konstrukční systém (přiznaná konstrukce dřeva a kamene) je jedním z prvků biofilního designu. Foto: Peter Fabo, Jiří Bíza
3. Bohaté senzorické informace (fraktály)
Na pohled složité tvary generované podle jednoduchého pravidla (organizovaný chaos).
FUNKČNÍ
- Odkrytá struktura / vnější kostra
- Fasádní materiály
- Design fasády, parapety a hierarchie oken
- Tvar a dispozice domu
- Komunikační prostor
- Tok energie
DEKORATIVNÍ
- Dekor podlahy, koberců, tapet
- Materiálová textura
- Výběr a umístění rostlin
- Vůně éterických olejů
- Detaily
obr.: Biofilní design upřednostňuje původní přírodní materiály před jinými variacemi. I když jsou zpracovány nebo značně pozměněny, jejich původ je evidentní. Foto: EGGER
C) Konfigurace prostoru
1. Výhled do dálky
ZAHRADA
- Minimálně jeden pohled za horizont plotu, nebo alespoň co nejdále, ideálně přes nižší překážky
- Výška plotů (i živých) kolem jednoho metru
DŮM
- Otevřená dispozice
- Průhledné plochy a materiály
- Balkony, schodiště, podesty
- Vyvýšené plochy
- Výhled ven dál než šest metrů
obr.: Dřevostavba sice typologicky vychází z jednoduchosti dávno zapomenutých zemědělských usedlostí, ale zároveň reaguje na své okolí a snaží se „zmizet z pohledu". Foto: Miran Kambič
2. Bezpečí
ZAHRADA
- Zahradní domky, altány a menší objekty s krytými „zády"
- Verandy a terasy kryté proti dešti a větru
- Židle a křesla s vysokými opěradly
- Zvukové a pohledové bariéry (sousedství)
- Soukromí (zrak, sluch)
- Prostory pro odpočinek o samotě
- Stromy s rozložitou korunou
- Snadný ústup do domu
DŮM
- Prostory pro odpočinek o samotě
- Čtecí a meditační kouty
- Nastavitelné, průsvitné, poloprůhledné rolety, žaluzie
- Mobilní dělicí stěny, přepážky, paravány
- U otevřené dispozice přes dvě patra alespoň 35 % plochy pro strop na jedno patro
- Stmívatelná svítidla, různá teplota osvětlení
obr.: Příklad využití zahradního domku jako místa pro relaxaci. Foto a zdroj: KYLPYLA s.r.o.
3. Překvapení, nebezpečí, zdánlivé riziko
ZAHRADA
- Členitá morfologie terénu, z části nepřehledná
- Alespoň jedna část pozorovaného skrytá v určitém úhlu pohledu
- Různé výškové úrovně zeleně
- Klikaté cestičky
- Přechod pod, nad nebo přes vodu
- Skryté kouty a paloučky (přehledné do 2,5 metru vzdálenosti)
- Tajemná zákoutí, schovky, hnízda téměř na tělo
- Útočiště pro drobné živočichy
- Sluchová stimulace z nepostřehnutelného zdroje (například život z jezírka nejprve slyším, až pak vidím; slyším šustot, ale nevidím zdroj...)
DŮM
- Průhledná fasáda
- Předsazené poloprůhledné stěny v zorném poli (například z latí)
- Světlo a stín
- Zvuk nebo vibrace
- Vůně
- Činnost nebo pohyb
- Umělecká díla nebo instalace
- Průsvitné materiály
- Zakřivené hrany
- Otevřená dispozice přes patra přerušená například velkým závěsným svítidlem, lávkou, velkým uměleckým dílem
- Instalace nebo předměty zdánlivě vzdorující gravitaci
- Průhledné zábradlí nebo podlahová rovina
- Okna nebo průhledy v interiérových příčkách
obr.: Majitelé tohoto domu si mohou gratulovat. Do celkového konceptu se podařilo dostat maximum prvků biofilního designu. Chybí snad jen vodní prvek v zahradě. Návrh a foto: Prodesi / Domesi
Tento článek vyšel v časopisu DŘEVO&stavby 3/2021
Objednejte si krásně vonící výtisk časopisu s kvalitními fotografiemi pouze za 95 Kč
koupit časopis
Nejnovější články v kategorii “Zdravé bydlení”
-
Víte jak správně vytápět víkendový dům?
Nejčastěji se v rekreačních objektech setkáváme s vytápěním elektrickým, protože jeho pořízení vychází z hlediska všech zdrojů nejlevněji, a to je u domů, které v zimě obýváme…
-
Zdravé prostředí bez alergenů pomůže v domě zajistit centrální vysavač
V souvislosti s množícími se alergiemi a viry je třeba zajistit co nejzdravější vnitřní prostředí v domě. Velmi účinným prostředkem, který můžete do boje za čistý domov nasadit,…
-
I u nás to jde! Ze dřeva se staví (nejen) školy a školky
Podle statistik z posledních let se v Česku každoročně postaví bezmála tři tisíce dřevostaveb. Jedná se především o rodinné domy, ale postupně přibývají i další typy staveb s…
-
Recyklace, upcyklace, downcyklace. Přispět může každý z nás
Ačkoliv lidstvo v současné době netrpí absolutním nedostatkem zdrojů, je otázkou budoucnosti v řádu několika málo let, kdy tomu tak může být. Podle statistických ukazatelů totiž…